Timp liber

Black-Friday sau de ce nu mai merg la Târgul de Turism

De câțiva ani, Black-Friday a ieșit de pe nișa de produse electronice și echipamete IT și s-a extins în toate domeniile, astfel că în curând s-ar putea să vedem ”incredibile” reduceri de prețuri la bomboane mentolate ori sare grunjoasă, că tot e sezonul murăturilor. Întâmplător sau nu, Târgul de Turism de toamnă se desfășoară în luna noiembrie, luna în care intervin marile reduceri dedicate vinerii negre. Până în urmă cu câțiva ani când am intrat și eu în rândul lumii posesoare de laptop, internet nelimitat și cont de Facebook, eram o prezență constantă atât la târgul de toamnă cât și la cel de primăvară din februarie-martie. Principalul motiv pentru care mergeam era să văd cu ce destinații noi ne surprind agențiile tour-operatoare, ce agenți și hotelieri străini se pregătesc să intre pe piața românească și care este evoluția prețurilor unei vacanțe de la un an la altul. Mărturisesc că vacanțele la ski, Piețele de Crăciun și Revelioanele exotice nu-mi spun absolut nimic, iar Paștele este o sărbătoare pe care îmi place să o petrec acasă, așa că, încet-încet am renunțat să mai merg la ediția de toamnă a Târgului de Turism care avea oferte în special pentru aceste destinații și perioade. Altfel au stat lucrurile cu ediția de primăvară, care era un corn al abundenței pentru vacanța de vară. A fost o perioadă în care Pavilionul Central de la Romexpo era locul în care îmi găseam inspirație pentru destinații la care nici nu m-aș fi gândit cum a fost cea despre care vă povesteam într-un articol anterior. Cu timpul, însă, am constatat cu amărăciune că ofertele agențiilor nu diferă cu nimic de Rondo alla turca a lui Mozart, adică variațiuni pe aceeași temă. Rareori, un tour-operator îndrăzneț spărgea monotonia cu o destinație nouă. Și dacă o astfel de manifestare este extraordinară pentru cei din domeniul turistic (agenții, hotelieri, organizatori de excursii opționale) pentru marele public consumator din care fac și eu parte mi se pare un mare fâs. În primul rând, în afară de niște pliante cu poze oferite de parte de partenerii străini și invariabilul „avem reduceri dacă achiziționați pe perioada târgului” n-am reușit să obțin ceva de la împărțitorii de fluturași. Pentru orice informație suplimentară pe care o ceream primeam, la pachet cu un zâmbet comercial, „găsiți tot ce aveți nevoie pe site de luni încolo”. Păi da, dar azi e sâmbătă și până luni când o să mă dumiresc eu despre ce e vorba în propoziție se gată și Târgul și oferta. Așa că, ori cumpăr în orb, ori mă informez temeinic și cumpăr la preț mai mare sau poate nu mai cumpăr deloc. Pe lângă asta, am constatat că la vacanțele cu avionul, pe perioada târgului orarul de zbor este un mister. Și uite așa ai toate șansele să pleci de pe Otopeni la ora 18.00, să ajungi la destinație la ora 20.00 și la hotel la ora 22.00, deci practic o zi pierdută. Iar la întoarcere ai toate șansele să pleci de la hotel la ora 7.00 că la 9.00 decolează avionul și în loc de 7 zile de vacanță rămâi doar cu 5. Și plătești un preț întreg, nerambursabil, uneori și cu 8-10 luni înainte de vacanță pe o semi-ofertă. Anul acesta am decis să urmăresc Târgul de acasă, din fața calculatorului și mi s-a cam ridicat părul pe ceafă după ce am văzut. Și ca să vă dau un singur exemplu, o destinație care anul trecut a avut preț de catalog pentru începutul lunii iulie puțin peste 500 de euro pentru doi adulți (transport cu autocarul, cazare cu mic dejun în hotel 3*) anul acesta are preț de catalog peste 900 de euro (adică preț de vacanță cu avionul), iar la reducere 550 de euro. Există însă și tour-operatori serioși, care atunci când anunță reduceri, chiar le fac pe bune, adică nu umflă prețurile în ajun, ca apoi să le aducă la același nivel. Din păcate, sunt prea puțini și, ce mi-e ciudă este că încă se mai mizează pe iuțeala de mână și nebăgarea de seamă. Oricum, eu încă nu mi-am făcut planuri pentru vacanța de vară căci până atunci, vorba bâtrînilor, ori moare măgarul, ori piere samarul. Și ofertele cu adevărat demne de băgat în seamă apar după Valentine’s Day.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *