Accidentul lui Pantelis Pantelidis și Codul Rutier al Greciei

Modificările aduse recent la Codul Rutier al Greciei au împărțit în două comunitatea de turiști dornici să petreacă o vacanță pe litorarul grecesc. Unii le-au găsit justificate și benefice, alții, aberante. Nu sunt eu în măsură să stabilesc care tabără are dreptate, dar nu cred că măsurile vin ca urmare a comportamentului în trafic al turiștilor. Nu este un secret că legislația elenă era destul de permisivă. Cei care ați fost măcar o dată în vacanță în Grecia știți că nu este o problemă să bei o bere și să te urci la volan. Nici radare nu prea ați luat pentru că sunt foarte bine semnalizate. De câte ori v-au oprit polițiștii greci pentru că nu purtați centura de siguranță, cască de protecție când mergeați pe scuter sau vorbeați la telefon?

O serie de accidente grave și cu puternic impact în societatea elenă au condus la măsurile adoptate recent. Acestea au fost publicate ca avertizare de călătorie pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe și le voi menționa ca atare la fiinalul acestui articol.

 

A influențat accidentul lui Pantelis Pantelidis modificările la Codul Rutier al Greciei?

Flash back

Ziua de 18 februarie 2016 a îndoliat Grecia și comunitățile de greci din întreaga lume. Vestea accidentului în care și-a pierdut viața cântărețul de doar 32 de ani, a făcut înconjurul internetului. Tot mai multe voci au susținut că este nevoie de modificări la Codul Rutier al Greciei care să instituie disciplina în trafic.

Cercetările au stabilit că accidentul s-a produs din cauza vitezei excesive, a consumului excesiv de alcool și a faptului că pasagerii nu purtau centura de siguranță.

În “Joia fatidică” autoturismul în care se afla cântărețul și cele două tinere care îl însoțeau, a intrat într-o curbă periculoasă de pe bulevardul Vouliagmeni cu 118 km/oră.

Raportul medico-legal a stabilit că Pantelis Pantelidis avea o îmbibație alcoolică în sânge de 2,72 la mie. De aproape 6 ori mai mare decât limita legală admisă.

Pentru că niciunul dintre pasageri nu purta centura de siguranță și trupul artistului a fost găsit pe scaunul pasagerului fiind eliberat din epavă după o oră, au existat multe speculații cu privire la cine a condus de fapt autoturismul.

Primul care a reacționat, a fost cântărețul Nikos Vertis. Acesta a decis ca din clubul în care cântă, niciun client să nu mai plece cu mașina dacă a consumat alcool. Valeții de parcare au primit intrucțiuni să colecteze cheile autoturimelor și petrecăreții să le recupereze a doua zi, când vor fi apți să conducă.

 

Câți oameni mai trebuie să moară ca să se modifice Codul Rutier al Greciei ?

Întrebarea a revenit pe 26 februarie 2017, când altă tragedie șochează  Grecia. Yorgos Vakakis, fiul de 24 de ani al magnatului Apostolos Vakakis, proprietarul lanțului de magazine Jumbo, produce unul dintre cele mai teribile accidente. Viteza excesivă și starea precară a pneurilor duc la moartea a 4 persoane.

Autoturismul Porche în care se aflau tânărul și prietenul său rula cu 320 km/oră pe drumul național Atena-Lamia. Mașina era echipată cu anvelope de iarnă cu o vechime de 10 ani. În dreptul localității Thiva, pneul din partea dreaptă-spate explodează,  iar bolidul spulberă o mașină parcată legal în afara drumului.

Ambele autoturisme au luat foc. În mașina parcată se aflau o femeie de 33 de ani și fiul său de 3 ani. Tânărul nu consumase alcool.

Speculațiile nu întârziat să apară nici de această dată. Din declarațiile martorilor, a reieșit că tânărul se șicanase în trafic cu un alt șofer.

Avertizarea de călătorie emisă de Ministerul Afacerilor Externe privind modificările la Codul Rutier al Greciei

.„Cetățenii români care călătoresc pe teritoriul Republicii Elene sunt informați că începând cu data de 30.03.2018 a intrat în vigoare Noul Cod Rutier elen.

În conformitate cu dispozițiile acestuia, sunt aplicate sancțiuni după cum urmează:

1. Neutilizarea centurii de siguranță sau a căștii de protecție pentru motociclişti se sancţionează cu ridicarea pe loc a permisului de conducere, precum şi a plăcuțelor şi a certificatului de înmatriculare ale vehiculului pentru o perioadă de 60 de zile.

 

2. Utilizarea telefonului mobil de către conducătorul auto în mers, fără dispozitiv handsfree se sancţionează cu ridicarea pe loc a permisului de conducere, precum şi a plăcuțelor şi a certificatului de înmatriculare ale vehiculului pentru o perioadă de 60 de zile.

 

3. Conducerea autovehiculului de către o persoană având ο concentrație de alcool de:

     – 0,50-0,80 g/l ȋn sânge sau de 0,25-0,40 mg/l ȋn aerul expirat se sancţionează cu amendă de 200 euro și imobilizarea autovehiculului;

     – 0,80-1,10 g/l ȋn sânge sau de 0,40- 0,60 mg/l ȋn aerul expirat se sancţionează cu amendă de 700 euro, ridicarea permisului de conducere timp de 90 de zile și imobilizarea autovehiculului;

     – peste 1,10 g/l ȋn sânge sau de peste 0,60 mg/l ȋn aerul expirat se sancţionează cu ridicarea permisului de conducere pentru o perioadă de 180 de zile, cu închisoare  de minimum două luni, amendă de 1.200 euro, ridicarea plăcuțelor de ȋnmatriculare pentru o perioadă de la 10 zile până la 6 luni (ȋn baza deciziei instanței competente) și imobilizarea autovehiculului.

 

Conducătorii auto care recidivează în termen de 2 ani și care sunt depistaţi având o concentrație de alcool în sânge de peste 1,10 g/l sunt sancționați cu ridicarea permisului de conducere pentru o perioadă de 5 ani, cu închisoare de cel puțin 6 luni, amendă de 2.000 euro, ridicarea plăcuțelor de ȋnmatriculare de la 10 zile până la 6 luni (ȋn baza deciziei instanței competente) și imobilizarea autovehiculului.

 

4. Depășirea limitei de viteză cu peste 30 km/oră se sancţionează cu amendă de 350 euro şi ridicarea pe loc a permisului de conducere timp de 60 de zile.

 

5. Nerespectarea culorii roşii a semaforului se sancţionează cu amendă de 700 euro și ridicarea permisului de conducere timp de 60 de zile.

 

6. Νerespectarea semnificației indicatorului „STOP la intersecţie” se sancționează cu o amendă de 700 euro, ridicarea pe loc a permisului de conducere, precum şi a plăcuțelor şi a certificatului de înmatriculare ale vehiculului timp 20 de zile.

 

7. Efectuarea de manevre periculoase se sancţionează cu amendă de 700 euro și ridicarea permisului de conducere  timp de 30 de zile, precum şi a plăcuțelor şi a certificatului de înmatriculare ale vehiculului  timp de 10 zile.

 

8. Staționarea – parcarea ilegală se sancţionează cu amendă de 40-150 euro, după caz, și ridicarea permisului de conducere, precum şi a plăcuțelor şi a certificatului de înmatriculare ale vehiculului timp de 10 zile.

9. Blocarea rampelor de trecere destinate persoanelor cu handicap sau parcarea în locuri destinate persoanelor cu handicap se sancționează cu ridicarea pe loc a permisului de conducere, precum şi a plăcuțelor şi a certificatului de înmatriculare ale vehiculului  timp de 60 de zile.

 

10. Utilizarea pentru deplasare a benzii de urgență, indiferent de durată, se sancționează cu ridicarea pe loc a permisului de conducere, precum şi a plăcuțelor şi a certificatului de înmatriculare ale vehiculului timp de 60 de zile.

 

11. Circulaţia constantă a camioanelor grele și a autobuzelor pe banda din stânga sau utilizarea acestei benzi pentru depăşiri care surprind șoferii care circulă de drept pe această bandă se sancționează cu ridicarea pe loc a permisului de conducere  timp de 60 de zile.

 

12. Aruncarea pe geam, ȋn timpul mersului, de obiecte sau substanțe care poluează sau pot provoca un incendiu sau accident, inclusiv țigările, se sancționează cu ridicarea pe loc a permisului de conducere, precum şi a plăcuțelor şi a certificatului de înmatriculare ale vehiculului timp de 60 de zile.

13. Plata a jumătate din cuantumul amenzii în termen de 10 zile a fost abrogată. Amenda se plătește în termen de 15 zile la Poșta Elenă sau la sediul primăriei pe raza căreia se află secția de poliție rutieră care aplică amenda.

Mai multe informații cu privire la condițiile de călătorie pe teritoriul Greciei găsiți aici.

Dacă vă îndreptați cu mașina spre Grecia, țineți cont de regulile de circulație! Amintiți-vă permanent că acestea sunt făcute să ne protejeze, nu să ne limiteze libertatea de mișcare. Drum bun și vacanțe frumoase!

Surse de informare: protothema.gr, M.A.E.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *